Vi är din detektiv i Norge

Genom vårt nätverk och kunskap om norska förhållande ger vi dig översikten du behöver när du ska satsa i grannlandet.

Marknad

Vi ger dig en översikt över norska trender i din bransch och tar reda på vem som blir dina nya konkurrenter, målgrupper och samarbetspartners.

Målgrupp

Genom egna undersökningar och existerande marknadsmaterial klurar vi ut vad som triggar din nya målgrupp, vilka kanaler de använder och hur du bäst når dem.

Research

Vi utför analyser och kartläggning kring det du behöver - norska företag, branschinformation, personer, tjänster och produkter, lager och regler. Vi löser ditt norska mysterium!

Vi har gjort marknadsrapporter och kartläggningar för:

”När vi stod inför möjligheten till en expansion västerut och behövde genomföra en marknadsundersökning för att verifiera potentialen så anlitade vi Happy Alien. Stine tillsammans med sina medarbetare genomförde analysen på ett lysande sätt där vi fick möjligheten att fatta ett faktabaserat beslut baserat på stor kompetens inom den Norska marknaden i förhållande till den Svenska.Stine som person är mycket kompetent, professionell och givande att jobba tillsammans med och jag kan verkligen rekommendera andra att använda sig av hennes företags tjänster, Happy Alien.”

 

– Mathias Asplund, Marknadsområdechef, Riksbyggen

 

dalarna science park kund happy alien

Det svensk-norska Interegg-projektet KLIPP (klimatsmart proteinproduktion) ville ta reda på vilka regler som gällde för insektproduktion och handel över den svensk-norska gränsen.Happy Alien anlitades för att kartlägga vad som gällde för företagare som vill satsa på framtidens proteinkälla – insekter. Vi skrev en rapport på 10 000 ord med beskrivning av gällande regelverk i EU, Sverige och Norge samt vilka möjligheter och hinder som finns för insektsföretagare. Allt levererades naturligtvis på både norska och svenska!

 

”Dalarna Science Park och Høgskolen i Innlandet i Norge behövde hjälp av någon som hade kunskap om handel mellan Sverige och Norge och som hade kontakter på båda sidor. Vi blev tipsade från flera håll att kontakta Stine från Happy Alien. Stine har gjort ett omfattande jobb med att kartlägga de legala förutsättningarna, vilket inte är lätt då det är en ny bransch och kunskapen är låg . Med stort engagemang och envishet har hon levererat mer än förväntat och kartläggningen kommer att vara till stor hjälp i vårt fortsatta arbete.”

 

– Pernilla Löfling, Projektledare KLIPP

Den juridiska kartläggningen kan du läsa här på norska och svenska.

once upon kund happy alien

OnceUpon

Instagram är den viktigaste kanalen för fotobokleverantören OnceUpon, som har attraherad kunder över hela världen. De vet att små detaljer i sociala medier – som färger eller språkliga knep – kan utgöra skillnaden på en kund och en som bara scrollar förbi. Happy Alien levererade en rapport om OnceUpons norska målgrupp: om deras ekonomi, näthandel, sociale-medievanor samt sociala, politiska, språkliga och kulturella särdrag. För att förstå vad som triggar den norska målgruppen fick vi även fem norrmän till att testa Once Upon-appen.

 

”Stine hjälpte oss med en analys av den norska marknaden. Analysen var lätt att förstå och ta till sig och vi kommer ha stor nytta av den i vårt arbete framöver.”

 

– Frida Rindevall, CX designer, OnceUpon Publishing AB

KONTAKTA OSS